Onderhoud aan de Camptrailer

Op deze pagina staat informatie waarmee we je hopelijk kunnen helpen voor onderdelen wat en hoe. Voor onderdelen kan je altijd informeren bij specifieke bedrijven die losse caravan / campers materialen kunnen leveren, zie onder. De informatie hieronder is gebaseerd op de Camptrailer bouwjaar 2006, andere bouwjaren kunnen afwijken. De Travel and Camp en de Fly minicaravan hebben een ander onderstel en kunnen op de aangetroffen punten afwijken en/of beter zijn!

Kooktoestel:
Het gecombineerde kooktoestel is van het fabrikaat Cramer, type 30MB.R MINI COMB. De brander is beveiligd door een thermokoppel, mocht het thermokoppel het begeven informeer eens bij de diverse campingzaken. Op de gasslang staat een jaartal waarop de slang moet worden vervangen.

Elektrische installatie:
De Camptrailer heeft aan de buitenkant een 230 Volt aansluiting. Hiermee wordt de aanwezige voeding 12 Volt voor de  lampen, kraan  e.d  gekoppeld. De 12 Volt is gedeeltelijk aangesloten op de voeding van de bekabeling van de algehele verlichting van de wagen (achterlichten e.d.) De bekabeling is deels als snoer en deels in draad uitgevoerd. In het schema zijn de kleuren en nummers vermeld hoe het bij de 2006 uitvoering is aangesloten, uiteraard kan het afwijken met hetgeen is vermeld, altijd controleren dus.

Achterklep rubbers:
Mochten de rubbers van de achterklep los raken, versleten zijn hierbij een leverancier van klemrubbers; Rubbermagazijn in Zoetermeer, 085-273 8850. Het profiel “volrubber klemprofiel 1,5-4 mm/ BxH = 9x36mm” komt bijna overeen met het originele profiel. De benodigde lengte is 4,2 meter.

Slot achterklep:
Indien het slot niet goed meer is zijn er nieuwe verkrijgbaar bij de (grotere) caravan / kampeerzaken. Een voorbeeld is dit slot verkrijgbaar bij Obelink in Winterswijk.

Gasveren:
Onder het bed zit standaard een gasveer en aan de achterklep zitten 2 gasveren. Mochten deze het begeven zijn er uiteraard nieuwe verkrijgbaar. De firma Sringmasters, Hinmanweg 9N te Oldenzaal (0541-682186) heeft veel soorten en kan een goed advies geven.  Als tip geeft men bij Springmasters aan dat de cilinder van de gasveer bij gesloten bed/ klep boven moet zitten, hierdoor blijft de zuiger goed in de olie zitten en zal de gasveer een langere levensduur hebben. De gasveer heeft een druk van 800 – 900 N, klik op de foto om de maatvoering te bekijken.

Onderhoud wagen/ opbouw:
De Camptrailer is redelijk eenvoudig en vraagt weinig onderhoud. Toch is het zoals alle voertuigen raadzaam om alles regelmatig na te (laten) kijken. Op de banden staat een productie maand en jaar, banden van een caravan slijten minimaal maar moeten worden vervangen vanwege uitdrogen waardoor je risico loopt voor klapband. Advies is om deze na 5 jaar te vervangen. Daarnaast de remmen bijstellen en de verlichting regelmatig controleren.

Het is raadzaam om de Camptrailer ook eens aan de onderzijde te bekijken.

Bij de Camptrailer van Harry & Elly zijn na 6 jaar gebruik en ca. 30.000 kilometer de binnenwanden onder de wagen kromgetrokken.  Als oplossing zijn de losse delen waar mogelijk schoongemaakt, gelijmt (constructielijm)  en vastgezet met RVS schroeven en ringen. Daarna is alles met kit gedicht en tot slot alles in de tectyl. Het geheel is weer netjes en kan er weer tegen.

  

 

Een ander punt van is het chassis van een andere Camptrailer waarbij roest en zwakte is geconstateerd. Dit is geen “standaard” probleem, maar het verdient zeker aandacht! Om roest te voorkomen geeft een tectyl behandeling een goede oplossing. Het chassis van de Camptrailer (bouwjaar 2005 – 2007) was nog niet verzinkt.